Sterilisation af hund

Årsager

Du kan vælge at lade din hund blive steriliseret hvis du vil undgå at den kommer i løbetid, får hvalpe eller bliver falsk gravid. Samtidig bliver alvorlige sygdomme forebygget eller undgået.  Steriliserede tævehunde lever ofte længere end tævehunde, som får mange hvalpe.
De steriliserede skal ikke gennemgå løbetider, hvor de måske skal gå rundt med bukser og ble. De  risikerer ikke uønskede parringer. Og de bliver ikke udsat for de hormonelle påvirkninger, vi kalder falsk graviditet, hvor de får mælk i mælkekirtlerne og ændrer adfærd i en periode.
Tidligt steriliserede hunde har en nedsat risiko for at få brystkræft.

Hos dyrlægen bliver din hund lagt i narkose og æggestokke, og om nødvendigt livmoder, fjernes (Det er ikke en nødvendighed hos unge dyr, hvor organet er sundt).
Hvis din hund bliver syet med sting, som skal fjernes, skal du komme med hunden ca. 10 dage efter. Hvis det er sting, som opløser sig selv, skal du ikke foretage dig noget.
I begge tilfælde skal du dog undgå at hunden slikker i sårene.
Spørg dyrlægen om råd.

Resultat/risiko

Steriliserede hunde har lettere ved at blive tykke end ikke steriliserede, men det problem løser du med passende fodring og motion. Det er beregnet at en sterilisation medfører en nedsættelse af stofskiftet til 80% af det oprindelige.
En tilsvarende nedsættelse af energiindholdet i foderet vil være nødvendig for at forhindre overvægt. Til dette formål kan du med stor fordel bruge et kalorielet foder.

Enkelte tævehunde af racer med lang krøllet pels kan ændre pelskvaliteteten efter en sterilisation.

Nogle få steriliserede tævehunde vil kunne blive urininkontinente, når de bliver ældre. Det vil sige at de ikke kan holde på vandet, når de slapper af og sover, og derfor kan det dryppe med urin fra dem. Dette problem, hvis det opstår, kan løses med medicin.